NYHETER

NYA ÄGARE AV TAPETFABRIKEN SATSAR PÅ DEN NÄRA OCH DIGITALA FRAMTIDEN

Två tidigare anställda och ytterligare en delägare. Nu tar de över den gamla tapetfabriken i Ulricehamn och tänker driva det historiska hantverket vidare mot satsningar i en digital värld.

– När vi fick beskedet att den tidigare verksamheten skulle läggas ner blev jag riktigt arg. Det här är ett fantastiskt hantverk. Det får inte bara försvinna, säger Anna Andén som nu är vd för det bolag som bildats och som tar över Sandberg Wallpapers fabrik i Ulricehamn.

Energin och engagemanget i det genuina blev en drivkraft tillsammans med längtan efter att i nära samarbete med designer och hantverket producera vackra tapeter.
De börja prata och skissa på en idé. Tankar blev snabbt till affärsplaner och för varje dag blev det lite mer konkret.

Nu är det klart. När Sandberg lämnar fabriken i slutet av april kommer det nya bolaget att få tillgång till lokalerna.

Med från den gamla personalstyrkan finns också färgmästare Thomas Johansson. Det är han och Anna gemensamt som kommer driva den nya satsningen.

– Jag brinner verkligen för produktionen. Att ha allt det här så tillgängligt, nära i sin hand, fabriken… det är det här man får gåshud av, säger Anna Andén.

Nu kommer våren och sommaren att ägnas åt att få så mycket beläggning man kan i verksamheten i Ulricehamn. Men utöver det handlar framtiden om att fundera på vad det är för typ av business det nya bolaget ska ägna sig åt. Och här kommer den digitala världen in för Anna Andén.

Även om det till synes är långt mellan digitalisering och ett geniunt hantverk, handlar så mycket av vår digitala verklighet om sättet att interagera med kunder och omvärld på.  Transparens, interaktion och tillgänglighet är viktiga värdeord. Men tvisten blir att använda hantverket i en värld som beter sig digitalt.

– Det här är ett traditionellt hantverk i en bransch med lång historia. Att ta det in i framtiden… det är så spännande, säger Anna Andén.

Tapettillverkning finns dokumenterad tillbaks till 1800-talet i Ulricehamn. Thomas och Anna har börjat nysta. Det här vill de jobba vidare kring, ta sin historia in i det nya. Här kommer andra värdeord fram som hållbart, långsamt och medvetet. Det blir en spännande tvist till dagens logik där allt sker i realtid.

– Möjligheterna är ju hur många som helst och hur vi utvecklas framåt har jag inte alla svar på just nu men jag tror att det i en digital värld mycket handlar om att se utanför sin egen bransch, att arbeta på nya sätt, ta hjälp av nätverk på ett vidare sätt än hur man kanske traditionellt har arbetat.

Facebook
LinkedIn
Instagram

BLI MEDLEM

Creative Cluster finns till för företag, organisationer, institutioner, myndigheter och enskilda individer som verkar inom de kreativa och kulturella näringarna.

MEDLEMSAVGIFTER

– Insatskapital 500 sek
– Betalas endast då du blir medlem i föreningen och återbetalas om du väljer att avsluta ditt medlemskap.
– Årlig medlemsavgift: 250 sek
– Årlig serviceavgift för företag med fler än 5 anställda: 2500 sek